"A nevelés történetében az iskolának az egyenlőtlenségek formálásában játszott
szerepével kapcsolatban 4 viszonylag jól elkülöníthető
felfogásrendszer/paradigma alakult ki:
1. az egyenlőtlenségek KONZERVATÍV felfogása, vagyis az azokat
megváltoztathatatlannak tekintő szemlélet 2. a LIBERÁLIS, az iskolai szolgáltatásokhoz való hozzájutás egyenlő lehetőségét meghirdető felfogás
3. a KOMPENZATORIKUS, tehát a társadalmi
egyenlőtlenségeket a családok közötti különbségekre visszavezető s a
társadalomban uralkodó élethierarchiákat minden gyermekre kiterjeszteni akaró
gondolkodásmód
4. a korunkban megszületett, a különböző kultúrák egymás mellettiségét
valló, e kultúrák hatását az iskolában érvényesíteni akaró EMANCIPATORIKUS
törekvés" 1. kerettanterv kidolgozottsága = 50%, helyi tanterv kidolgozottsága = 100%
2. Ha az információ ellentétes az értelmező szerkezettel (konstruktivizmus):
- nem dolgozzuk fel az információt
- mechanikusan bevéssük az információt
- átalakítjuk az információt
- kissé módosítunk az értelmező szerkezeten
- radikálisan megváltoztatjuk az értelmező szerkezetet -> fogalmi váltás
3. Melyik
tanulási modellre jellemző a megerősítés: konvergáló/empirikus
4. Igaz-e, hogy a homogenizált csoport elősegíti a társadalmi
mobilitást: hamis, mert ez a
heterogén csoport ismérve
Belátásos tanulás: Az alaklélektan tanulásfelfogásában alapvető
szerepet játszik a belátásos tanulás fogalma. A híres majomkísérlet példázza
talán legjobban a jelenséget: a majom a számára túl magasan lévő banánt végül
is úgy kaparintja meg, hogy a ketrecben lévő ládákat egymásra rakja, s azokra
áll fel. Nincs próbálkozás, nem lehet semmiféle kondicionálás, a majom „rájön”,
méghozzá hirtelen, hogy mit kell tennie. A példa is világosan illusztrálja az
alaklélektanosok felfogását a problémamegoldással kapcsolatban: a
problémamegoldás lényege a problémaszituáció átstrukturálása gondolatban. Az
alaklélektan tanulásszemlélete valóban kiindulópont a kognitív tudományok
számára, mert abban a tanulás tárgyában jelenlévő kognitív viszonyok, a tanulás
tárgyának egyfajta megértése játsszák a főszerepet.
Szemléltetés: Demonstráció, illusztráció –> olyan szemléletes
oktatási módszer, amelynek során a tanulmányozandó tárgyak, jelenségek,
folyamatok észlelése, elemzése történik.
Szimuláció: A fizikai vagy társadalmi valóság bizonyos elemeit
elvonatkoztatja oly módon, hogy a tanulók ezekkel kapcsolatba léphetnek és a
szimulált valóság részeseivé válhatnak.
Tanulási szerződés: A tanár és a tanuló közötti megállapodás egy
adott tanulási cél elérése érdekében.
Elbeszélés: Leírás. Olyan monologikus szóbeli, közlési módszer,
amely egy-egy jelenség, esemény, folyamat, személy, tárgy érzékletes,
szemléletes bemutatására szolgál.
Megbeszélés: Beszélgetés.
Dialogikus szóbeli közlési módszer, amelynek során a tanulók a pedagógus
kérdéseire válaszolva dolgozzák fel a tananyagot.
A kooperatív oktatási módszer: A tanulók 4-6 fős, kis
csoportokban végzett tevékenységén alapul. Az ismeretek, és az intellektuális
készségek fejlesztésén túl kiemelt jelentősége van a 4. oktatási stratégia
céljaiként említett szociális készségek, együttműködési képességek
kialakításában.
1. A csoportos
tanulás-egyéni teljesítmény módszer esetében a tanulók négyfős heterogén
csoportban dolgoznak a tanár által tartott bevezető óra után. Arra törekszenek,
hogy a csoport minden tagja jól felkészüljön a közös munkát követő egyéni
beszámolóra.
2. A csoportos
tanulás-egyéni vetélkedő módszer –> a csoportmunka során minden csoport
1-1 tagja vetélkedik egymással.
3. A mozaiktanulás
módszere, amelyet Aronson dolgozott ki a hetvenes években, abból áll, hogy
a hatfős csoportok tagjai elolvassák a feladatból rájuk eső részét.
4. A
csoportkutatás módszerét Izraelben dolgozták ki. A tanulók által alakított
2-6 fős csoportok közös tervezést, kutatást folytatnak.
Projektmódszer: A tanulók érdeklődésére, a tanárok és a
diákok közös tevékenységére építő módszer, amely a megismerési folyamatot
projektek sorozataként szervezi meg. Alkalmazásának lépései: 1. a célok, a téma
kiválasztása, megfogalmazása, 2. tervezés, 3. kivitelezés, 4. zárás, értékelés.
Frontális munka: Hagyományos
értelmezésben, a zárt oktatás koncepciójának érvényesülése esetén az a
szervezési mód, amelyben az együtt tanuló/tanított gyerekek, ifjak tanulási
tevékenysége párhuzamosan, egy időben, gyakran azonos ütemben folyik a közös
oktatási célok érdekében. Leginkább a tanítási órán alkalmazzák.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése