2012. június 2., szombat

Az oktatási folyamat tervezése



Tanítás-tanulás tervezése:
Az oktatási folyamat legelső, szinte láthatatlan lépései a tanár elképzelései, célkitűzései munkájáról, majd ezeknek a gondolatoknak szakszerű, logikus, rendbe rendezése, vagy a tanítás-tanulás tervezése.
Ø      A tervezés éppen azért nélkülözhetetlen, hogy ezek a váratlan események ne érjék teljesen felkészületlenül a pedagógust.
Ø      A tervezés alkotó munka, amely számos tényezőt koordinál. Az első lépésben azokat a szubjektív és objektív tényezőket kell számbavenni, amelyek befolyásolhatják az oktatás eredményességét.
A táblázat tanulsága, hogy nemcsak a pedagógus saját tevékenységét, hanem sokkal inkább a gyermek munkafeladatait kell tervezni.
Tanterv:
A tervezésben segítséget nyújtó kiindulási pont a tanterv, amely olyan pedagógiai dokumentum, melyben a tanulásszervezés legfontosabb kategóriái szerepelnek. Ezt figyelembe véve készíti el a pedagógus először az egész tanév tervét, atanmenetet.
Tanmenet:
Ø      Áttekinti a tananyag egészét és feldolgozásának időbeli eloszlását, menetrendjét. A tanmenetnél részletesebb és tartalmasabb is, amikor már meghatározott témákra bontjuk a tananyagot, tematikus tervet készítünk.
Ø      A tematikus tervezés lényege, a témákban, egészekben való gondolkodás. Ha a tanár fejében a tervezéskor nem szerveződik egységes témakörré a tananyag, akkor ezt még kevésbé várhatja el a tanítványaitól. A tematikus tervezés még csak a gimnáziumi tanárok tevékenységét jellemzi és legritkábban a tanítók alkalmazzák.

Tanítási óra, óravázlat:
Ø      A hagyományos színtere a tanítási óra, ebben a 45 percben realizálódnak a tanár tervei is.
Ø      Az egyes órákra való felkészülés elsődleges lépese az óravázlat elkészítése. Fontos, hogy a kiindulás ne a tanítási óra anyaga legyen, hanem annak az összefüggő témában elfoglalt helye. Ennek alapján kijelölhetjük az óra célkitűzéseit, a megvalósítható didaktikai feladatokat. Ez határozza meg az óra alapvető jellegét. Az óravázlat segíthet abban, hogy az elsajátítást a legoptimálisabb sorrendben, arányban, a legmegfelelőbb módszerekkel, eszközökkel végezhessék a tanulók.
A tervezés szempontjai:
Ø      Óra célkitűzései
Ø      A tananyag logikai lépésekre bontása, kapcsolata a tanultakhoz.
Ø      Ennek megfelelő feladatok, kérdések kidolgozása.
Ø      Az optimális tanulói tevékenységfajták, szervezési módok.
Ø      Módszerek, eszközök.
Ø      Ellenőrzés, értékelés.
Ø      Házi feladat ill. a tanórán kívüli ismeretszerzés forrásai.
A tervezés soha nem válhat öncélúvá, az óravázlat nem kezelhető mereven.
A tervezés folyamat:
1.      Szükséges információk megszerzése, elemzése
2.      Ezek alapján hozott döntések.
3.      Tervek készítése-
4.      Tervek értékelése.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése