II.
A
kompetencia (és a kompetenciafejlesztés
története) [Noam
Chomsky]
19. szd. második fele > szakképzés
1960-as évek > kompetencia-fogalom
1990-es évektől > kompetencia cunami
> fejleszthetőség korlátai
A munkafolyamatokra való felkészítés
Feladatelemzés (task analysis):
mozdulatok
pontos leírása
a
képzés teljes célrendszere
a
képzés folyamata
A ‘kompetencia’ jelentése: szakértelem, szaktudás
eredeti jelentése: alkalmasság, ügyesség
kompetencia
|
performancia
|
a fejünkben létező tökéletes nyelvtudás
a nyelvhasználat képessége
§
pragmatikai
kompetencia
§ grammatikai kompetencia
|
tényleges beszéd- megnyilvánulásaink
(pl. hibás mondatok)
|
Nem lehetséges, hogy a nyelv elsajátítása csak a
tapasztalatra építsen.
---
Vannak a nyelv tudásának velünk született összetevői.
--- A
kompetenciák a környezettel való interakcióban természetes módon alakulnak ki
(pl. anyanyelv, idegen nyelvi környezetben az idegen nyelv vs. nyelvtani
szabályok rendszerén keresztül az idegen nyelv).
--- A
kisgyerek kevés információval is képes a nyelvet működtetni (a számítógépet
kevés informatikai információval is jól lehet működtetni …).
--- A
kompetencia transzferálható, mert kevéssé tartalomfüggő, mint a szakértelem
vagy műveltség.
Néhány
aktuális kompetencia-fogalom
„Értelmi alapú tulajdonság, de fontos szerepet
játszanak benne motivációs elemek, képességek, egyéb emocionális tényezők. ...”
Pedagógiai lexikon (Vajda Zs.)
„A kompetencia az ismeretek, ezek alkalmazási
képessége és az alkalmazáshoz szükséges megfelelő motivációt biztosító
attitűdök összessége.”
a közoktatási programcsomagok definíciója
A kompetencia „a vonatkozó ismeret, képesség és
attitűd rendszerét” jelenti.
EU konvenciója, ezt fogadja el a NAT 2007
A kompetencia jéghegy modellje
§ ismeretek
§ tevékenységek
§ ------------------------------------------- itt a vízszint! Alatta:
§ szociális
szerepek (értékek mentén szerveződő)
§ énkép
§ egyéb
személyiségvonások
§ motivációk
A pszichikus képződmények rétegei [Korthagen
meghatározásai, In: Falus (2006): A tanári
tevékenység és a pedagógusképzés új útjai]
(hagyma-szerkezet) --- Középről
kifele haladva:
Küldetés
(elhivatottság)
Szakmai
önazonosság (nézetek önmagáról)
Nézetek,
hitek
Kompetenciák
(tudás, készségek, attitűdök)
Cselekvések.
[a
jéghegy és a hagyma ábrázolást össze lehet vetni egymással, végül is ua. ]
-ismeretek -cselekvés
-tevékenységek -kompetenciák
-szociális szerepek -nézetek,
hitek
-énkép -szakmai
önazonosság
-személyiségvonások -küldetés,
elhivatottság
-motivációk
A tanulásfejlesztés (és a folyamattervezés)
szempontjából a kompetencia a legcélszerűbb
„támadási pont”
„támadási pont”
Összetett > vonatkoztatható a személyiség
egészére? (óNagy J.)
Konkrét > levezethetők belőle tanulási
feladatok?
Mérhető > változásából következtethető az
eredményesség?
Kompetencia
vs. komplex képesség
A kompetencia:
§ személyes
§ szociális
§ kognitív
§ speciális
A komplex képesség:
tárgyfüggetlen nagy-rendszerek:
§ kommunikáció
§ tanulás
§ gondolkodás
§ tudásszerzés
§ ….

IEA
International Association for the Evaluation of
Educational Achievement
Tanulói Teljesítmények Vizsgálatának Nemzetközi
Társasága
Az 1960-as évek elejétől végez méréseket (Mo
1970-től)
Az IEA szövegértés-vizsgálata a PIRLS
PIRLS
Progress in International Reading Literacy Study
Nemzetközi Szövegértési Vizsgálat
2001-től 5 évente (eddig 2001. 2006. {2011.})
PISA
Programme for International Student Assessment
Nemzetközi tanulói teljesítménymérés programja
Az OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési
Szervezet) vizsgálata 2000-től 3 évente (eddig 2000. 2003. 2006. 2009.)
A két vizsgálat összehasonlítása
Szempontok
|
PIRLS
|
PISA
|
Célpopuláció
|
4.
évfolyam
|
15
évesek (9-10 évfolyam
|
Teszt
koncepció
|
Iskolai
helyzet
|
Életszerű
helyzet
|
Részt
vevő ország
|
40
(köztük valamennyi OECD)
|
57
(köztük valamennyi OECD)
|
Olvasás-tanulási szakasz
|
formális
olvasás-tanítás időszaka (Mo-on utolsó éve)
|
A
szakasz befejezése után
|
Korábbi
tapasztalat
|
IEA
jó eredmények
|
OECD
gyenge eredmény
|
PIRLS 2001
Magyarország előtt Svédország, Hollandia, Anglia,
Bulgária
5-12. helyen kis különbségek (köztük Mo. is)
Mo-on az élményszerző olvasás teljesítménye
magasabb, az információszerző olvasásé alacsonyabb.
2006
Magyarország előtt Oroszország, Hongkong, Szingapur,
Luxemburg
11 országgal nagyjából azonos szinten vagyunk, és 31
ország nálunk lényegesen alacsonyabb teljesítményt nyújtott.
Az összes résztvevő közül Mo-on a legnagyobb a
különbség az élményszerző és az információszerző olvasás között. Élményszerző
olvasásban jók az eredményeink, információszerzőben gyengébbek.
A PIRLS 2006
A felméréssorozat célja a 9-10 éves tanulók
olvasásképességének vizsgálata, az iskolai és otthoni tanítási-tanulási
szokások feltérképezése.
Oktatás célja: művelt ember -- írás-olvasás
képessége -- társadalmi érvényesülés és az egyéni
boldogulás feltétele
matematikai és tudományos-technikai ismeretek
Iskolai tudás mérése
PISA: a
kulturális eszköztudás mérése
Tudásterületek: Olvasás-szövegértés, Természettudományos,
matematikai
Tudásdimenziók: Gondolkodási műveletek,
Tudáselemek, Alkalmazási területek
PISA
tapasztalatok
kb.: 70%-ban magyarázza a teljesítményeket, hogy
melyik iskolába jár
(ez Mo-on a legmagasabb. A 2. Németo. 60%-kal)
(ez Mo-on a legmagasabb. A 2. Németo. 60%-kal)
kb.: 45%-ban meghatározó a szociokultúrális háttér
Az élen végzett országok között gyakoribb a 6-7
évfolyamos kezdő szakasz, mint a középmezőnyben illetve az utolsó harmadban






A felejtés néhány sajátossága
Proaktív gátlás és retroaktív gátlás (ennek utánanézni)
Megtartás
(emlékezet) – ha tanulás után kb. 1 órával lefekszünk aludni, 10 %-kal nagyobb
a megtartás.
Oktatási
típusok:

anterv-típusok
Szabályozás szerinti típusok
•
centrális tanterv
•
kerettanterv
•
helyi tanterv
Tantervi műfajok
•
sillabusz
•
előíró tanterv
•
curriculum
•
alaptanterv
kulcskompetenciák

Integrációs
törekvések
Reformpedagógiai előzmények:
A diszciplináris, gyermekidegen tantárgyrendszer
helyett a gyermeki tapasztalásnak megfelelő szeletek a világból à projekt à retroaktív gátlás kizárása; à epochális
rendszer
Németh
László műveltségtömbjei
(1940-es-50-es évek):
ü egészségtan-biológia-természetismeret
ü történelem-irodalomtörténet
ü anyanyelv-idegen nyelvek
ü matematika és alkalmazási területei
Gáspár
L. iskolakísérlete komplex tantárgyai:
1969-től
ü társadalmi érintkezés területei: anyanyelv,
orosz, matematika
ü társadalmi gyakorlatra felkészítés területei:
a természet és a társadalom fejlődése,
általános gazdasági ismeretek, művészetismeret
ü az egyénfejlődés területei: testnevelés,
születéstől a felnőttkorig
ü kiegészítő tantárgyak: művészeti gyakorlatok,
természetkutató foglalkozások
Hét
domb elmélet (a 70-es évek műveltségképe)
ü nyelvi kommunikációs műveltség
ü matematikai műveltség
ü természettudományi műveltség
ü történelmi-társadalmi műveltség
ü esztétikai műveltség
ü technikai műveltség
ü szomatikus terület
műveltségi területek előzményei:
projekt
Németh
László
Gáspár
László
„Hét domb”
à NAT
A kulcskompetenciák azok a kompetenciák,
amelyekre mindenkinek szüksége van: (3)
•
a személyes
boldoguláshoz és fejlődéshez,
•
az aktív
állampolgári léthez,
•
a társadalmi
beilleszkedéshez és a munkához
Ezek felsorolva:
•
Anyanyelvi kommunikáció
•
Idegen nyelvi kommunikáció
•
Matematikai kompetencia
•
Természettudományos kompetencia
•
Digitális kompetencia
•
A hatékony, önálló tanulás
•
Szociális és állampolgári kompetencia
•
Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia
• Esztétikai-művészeti
tudatosság és kifejezőképesség
|
Kiadás helye
|
Érvényességi köre
|
Kidolgozottsága
|
Centrális
|
Központ
|
Minden
iskola
|
100
%
|
Keret
|
Központ
|
Minden
iskola
|
50
%
|
Helyi
|
Hely/helyi
központ
|
Egy/kevés
iskola
|
100
%
|

Kettős legitimáció
Központi-társadalmi igényeknek való megfelelés: NAT,
Kerettantervek
Helyi-társadalmi igényeknek való megfelelés:
Kerettantervek, Helyi tantervek
A tananyag elrendezése
Lineáris, koncentrikus – ezek már megszüntek,

Vizsgarendszer
Ø
két szintű érettségi vizsga
Ø
középszintű
érettségi vizsga (belső vizsga)
Ø
emelt szintű
érettségi vizsga (külső vizsga,
magasabb követelmények: szűrő
funkció)
Vizsgarendszer
és továbbhaladás

Rendszerváltás előtt:
középiskolai tanulmányok - érettségi vizsga -
felvételi vizsga - felsőoktatási tanulmányok
„
ha bekerült, a Jóisten sem menti meg a diplomától”
Rv.
után: kapacitásnövekedés a felsőoktatásban:
középiskolai tanulmányok - érettségi vizsga –
(követelmények) - felsőoktatási tanulmányok
Értékelési tipusok és
feladataik:
Diagnosztikus:
-
helyzetfeltárás
-
információ-közlés
-
motiválás
Formatív:
-
fejlesztés
-
információ-közlés
-
motiválás
-
…
Szummatív:
-
minősítés
-
fejlesztés
-
információ-közlés
-
motiválás
-
…
-
Kritérium-referenciájú (követelmények)
-
Norma-referenciájú (populációs átlag)
Objektív
-- követelmények
Szubjektív --
önmagához mért fejlődés
-- többiekhez viszonyított szint
A
matematika „kétpúpú” eloszlásgörbéje 1989. általános iskola 8. évfolyam
(matematikusok: ilyen görbe nincs. Valóban, ez két
görbe egyben. A magyar társadalom ketté-szakadását jelzi. A normális eloszlás
görbéje a Gauss-féle harang-görbe)
Következtetések:
Következtetések:
Ø az oktatásra
Ø az iskolarendszerre
Ø a társadalom szerkezetére
Alsó populáció: a tanulók 35 %-a, átlagos
teljesítmény 31 %pont
Felső populáció: a tanulók 65 %-a, átlagos
teljesítmény 76 %pont
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése