I.
FOGALMAK:
● Köznyelvitől eltérő
jelentés. Pl.: készség
● <Skill>
● Pszichológiai
szempontból: Az egyedfejlődés során, tanulás révén kialakított, jól
begyakorolt, részben vagy egészében automatikussá vált műveletsor.
● Pedagógiai
szempontból: A tevékenység automatizált eleme, amely a tudat közvetlen
ellenőrzése nélkül funkcionál.
● Szemléletében hibás
fogalom. Pl.: számonkérés?
A lélektelen,
vakfegyelmet követelő iskola fogalma: fenyegető légkör, eleve feltételezett
hiba.
Helyette:
ellenőrzés
● Hibás jelentéssel
elterjedt fogalom. Pl.: teszt
Sztenderdizált
feladatsor, mely tartalmazhat zárt és nyitott végű kérdéseket is.
DIDAKTIKA RÖVID
TÖRTÉNETE:
didaktikosz =
tanító didaszko = tanítok
● Wolfgang Ratke {Radtke} (1571-1635) didacticus (iskolamester)
● Comenius (1592-1670) Didactica Magna didaktika = pedagógia
● August Herman Niemeyer (1754-1828) didaktika a pedagógia egyik ága
● Johann Friedrich Herbart (1776-1841) didaktia = oktatástan, oktatás = tanítás
● Az 1890-es évektől kialakuló reformpedagógiai
irányzatok: egyik jellemzője a tanuló és a tanulás vizsgálata, à didaktika = a tanulás elmélete
● Burrhus Frederic Skinner (1904-1990) tanítás = tanulásirányítás,
à didaktika= a
tanulás és a tanítás kérdései
A DIDAKTIKA
NAPJAINKBAN:
Napjaink tendenciái
● tartalmi integrálódás és differenciálódás
● elmélet – gyakorlat viszonya
● konstruktivizmus tanulásfelfogása
● tartalmi szabályozás változása
EMPIRIZMUS:
empirizmus →
indukció
Comenius: Orbis
Sensualium Pictus egyik oldala…
RACIONALIZMUS:
racionalizmus → dedukció
minden hal gerinces → a pisztráng hal → a pisztráng gerinces
Apáczai Csere
János: Magyar encyklopaedia
„…
Tanulóifjúságunknak legyen legalább egyetlen olyan könyve, amelyből az egész
műveltség szövedékes szálait legombolyíthatja, mégpedig anyanyelvén. …„
Tüköroldal ---
Tanítványomnak …”tanácsolnám, hogy szerezzen magának egy ívnagyságú
füzetet, amelyben az üres lapok száma megegyezik a mi enciklopédiánk lapjainak
számával.
„Ennek véghezvitele
után mindenekelőtt szedje elő azokat a könyveket, amelyeket ennek a munkámnak
összeállításához felhasználtam és pótlólag írja ki belőlük mindazt, ami nézete
szerint az én könyvemből hiányzik.
Például, ha
Platonnál olvasnék a perzsáknak arról a szokásáról, hogy a királyi hatalom
várományosának nevelését arra az emberre bízták, akit egész Perzsiában a
legbölcsebbnek, legigazságosabbnak legbátrabbnak és leghiggadtabbnak találtak,
ezt a részletet a FEJEDELEM vagy a KIRÁLY címszó alá írnám.”
PRAGMATIZMUS:
pragmatizmus →
a gyakorlat, mint kritérium
Igazolás??? Biztosan igaz?
A visszacsatolás
szerint:
kübertnétész
{Κυβερνήτης} – hajókormányos Norbert
Wiener

A tanulói önállóság
szerint:
direkt → indirekt
A TANULÁS FOGALMA:
A tanulás egy
rendszerben bekövetkező, hosszabb távon ható, adaptív változás
A TANULÁSI
MODELLEK:
Az ismeretátadás
pedagógiája: A pedagógus fejéből v. a könyvből kerül át a tudás a tanuló
fejébe
A szemléltetés
pedagógiája: Tapasztalatokból alakul ki a tudás
A cselekvés
pedagógiája: A tanuló tevékenysége vezet el a tudáshoz
A konstruktivista
pedagógia: A tanuló maga konstruálja meg a tudást
[[A konnektivizmus
pedagógiája]]
Az ismeretátadás pedagógiája
•
A
17. szd-ig uralja a tanulásról való gondolkodást.
•
A
tanulás az ismeret átszármaztatása valamilyen, az ismeretet tartalmazó
forrásból (könyv, a tanító tudása).
•
A
tudás közvetítése a nyelv segítségével történik.
•
A tanuló feladata a befogadás és a
reprodukálás, a tanító feladata az ismeret átadása, közvetítése.
•
A
csoporttársadalmakban a törzsi tudás átadásának legfontosabb eszköze.
•
A
római jog, a görög filozófia, matematika, a vallási kánonok megtanulása.
•
Fizikaóra
kísérlet nélkül, történelem óra csakis a tanár magyarázataival.
Tanulásértelmezése: figyelem,
emlékezet
A tanulás logikája: deduktív
A szemléltetés pedagógiája
•
Az ismeret forrása a külső valóság, az ember a
tapasztalataiból tanul.
•
Az ismeret közvetítője az inger.
•
A világot, a folyamatokat, az összefüggéseket a
szemléltetés segítségével kell megismertetni a gyerekekkel.
•
Comenius pedagógiája.
•
Szemléltetés a természettudományi órákon, a tanár a
tanári asztalon kísérletez.
•
A történelem órán filmet nézünk, a tanár fölolvas
néhány forrásszöveget.
•
Szertárak létrehozása.
•
A szemléltetésre épülő számítógépes oktatóprogramok,
szöveg, kép, hang, videó integrálása egy multimédiás eszközben.
Tanulásértelmezése: érzékelés, észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás
A tanulás
logikája: induktív
A cselekvés pedagógiája
•
A
tanulás a cselekvés során feltáruló viszonyok belsővé válásával történik.
•
A
forrás itt is a külső valóság.
•
A
közvetítő viszont a cselekvés.
•
A
tanítónak tevékenységeket kell szerveznie, a tanulónak önállóan kell
felfedeznie a világot.
•
Tanulói
kísérletezés.
•
Történelemórán
szituációjáték.
•
Interaktív,
szimulációs oktatóprogramok.
•
Reformpedagógiai
gyökérrel rendelkező iskolák, alternatív iskolák gyakorlata.
Tanulásértelmezése: érzékelés,
észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás, érzelem, akarat, cselekvés
A tanulás logikája: induktív
A konstruktivizmus pedagógiája
Földgömb-kísérlet
A tudás összetevői:
értelmező szerkezet -
információ
Ha az információ
ellentétes az értelmező szerkezettel:
•
nem
dolgozzuk fel az információt
•
mechanikusan
bevéssük az információt
•
átalakítjuk
az információt
•
kissé
módosítunk az értelmező szerkezeten
•
radikálisan
megváltoztatjuk az értelmező szerkezetet
fogalmi váltás
•
A
tanulás nem átszármaztatás, befogadás, hanem konstrukció.
•
A
tudás egyéni, másokéval közvetlenül nem összehasonlítható.
•
A
korábban megkonstruált tudással értelmezzük a kognitív rendszerünket érő
hatásokat.
•
Mindig
van előzetes tudás.
•
Nem
a tapasztalat a fő meghatározója, és nem is a kiindulópontja a tanulásnak.
•
Nem
az „igaz” és a „hamis” fogalmai használhatók jól a tudás minőségének leírására,
hanem elsősorban az adaptivitás fogalma.
•
Az
általános, a tudásterületektől és a feladatok kontextusától elszakított
képességek értelmezése problematikus.
Képességeink tudásterületfüggők,
kontextusfüggők > tagadja a transzfer-hatást.
A konstruktivizmus ismeretelmélete
Objektivista ismeretelmélet
•
A
megszerzett tudás és a valóság közt megfeleltetés létesíthető.
•
A
tudás a valóság lenyomata.
•
A
tudás igaz vagy hamis.
•
A
világ megismerhető.
Konstruktivista ismeretelmélet
•
A
tudás a valóság egy modellje, nem létezik objektív megfeleltetés.
•
A
tudás konstruált, belső folyamat eredménye.
•
A
tudás adaptivitása.
•
A
világról különböző modelleket alkotunk.
A gyermeki
megismerés is (és minden más megismerés) mindig az egész világot birtokolja.
Pl.: előbb ismerjük
a virág fogalmát, s csak később a rózsáét
à A fogalomrendszerek kiépülése döntően
differenciálódás
Tanulásértelmezése: gondolkodás,
adaptáció, tartósság
A tanulás logikája: deduktív
Generációk :
Hírnöknemzedék Munkavégzésében
már szerepe lehet az internetnek.
Gyermekkorában találkozott az
internettel. A digitális nemzedék 1. generációja
Nem élt internet nélküli világban. A digitális nemzedék 2. generációja

WEB
1.0 (tartalom-szolgáltatás)
•
egyirányú
információáramlás
•
egy
mindenkinek
•
információközvetítés
•
internetes
kirakat
•
passzív
szemlélődés
WEB
2,0 (tevékenység-szolgáltatás)
•
együttműködés
•
közösségek
•
több
irányú információáramlás
•
mindenki
mindenkinek
•
kapcsolatok,
hálózat
•
megosztás
•
felhasználói
aktivitás
•
azonnali
reagálás
„Hagyományos”
tanulás
•
Együttlét
•
Linearitás
•
Lassú hozzáférési utak, körülményesség
Hálózati tanulás
•
Virtualitás
•
Egyidejűség
•
Gyorsan el lehet jutni hozzá
•
elmozdul a megbízhatóság felé
Konnektivizmus
Jellemzői:
•
A
tanulás és a tudás a vélemények különbözőségében rejlik
•
A
tudásgyarapításra való hangolódás lényegesebb, mint a meglévő tudásanyag
•
A
kapcsolatok ápolása és fenntartása révén tanul
•
Korunk
alapkészsége, hogy különböző területek, gondolatok, fogalmak között
összefüggéseket vegyen észre
•
A
tanulás célja a naprakész tudás
•
A
döntéshozás önmagában is tanulásként fogható fel.
A fentiek alapján:
-
Versenyelőny
vagy nyitottság az együttműködésre?
-
A
tudás megőrzése (szakértői hatalom) vagy megosztása (együttműködésben az ereje)
fog győzni ?
-
Szabadság
vagy kontroll jellemző-e inkább a tudás ilyenfajta közvetítésekor?
Tanulásértelmezése: elemzés,
értékelés, alkotás
A tanulás logikája: induktív vagy
deduktív DE pragmatikus
•
A
legtöbb feladat többféle módon is megoldható.
•
Feladatmegoldásainkban
megnyilvánulnak egyéni sajátosságaink.
•
Feladatmegoldásaink
kialakíthatók, fejleszthetők.
•
Megoldásainkban
vannak másokkal közös, és vannak egyéni jellemzők is.
•
Megoldásaink
között vannak többféle helyzetben érvényesek és vannak csak egyes helyzetekben
alkalmazhatók.
•
Megoldásainkban
különböző mértékben vannak tudatos elemek és automatizmusok.
•
Megoldásainknak
különböző a hatékonysága
-
általában
is,
-
különböző
életkorban és különböző helyzetben is.
•
Megoldásainkban
vannak önmagukban is eredményre vezetők, és vannak más megoldásokat támogatók.
•
Megoldásaink
között vannak közeli céloknak megfelelők és hosszabb, összetettebb tanulási
folyamatban érvényesek.

Tabula rasa tanulási modell:
Pl.: instrumentális (operáns) tanulás
egy inger → egy válasz
tanulás = az ingerreakció kapcsolat
megerősítése
Innatista tanulási modell:
Biológiai sajátosságokra épülő elméletek
•
A
jobb illetve bal agyfélteke dominanciája alapján kialakult különbözőségekre
építő elméletek
•
Az
eltérő napi ritmusra, a hőmérsékletre, a fényviszonyokra, illetve más
környezeti hatásra vonatkozó elképzelések
A személyiségtípusokból kiinduló elméletek
Meghatározója a
személyiség egésze vagy annak egy kulcsfontosságú eleme:
•
mezőfüggő
– mezőfüggetlen,
•
extrovertált
– introvertált,
•
sikerorientált
– kudarckerülő,
•
• a tanulási motivációra épülő elképzelések
(pl. Kozéki- Entwistle),
Többségükben dichotom elméletek
A
megismerési folyamat egy-egy mozzanatát középpontba állító elméletek
A tanulás egyes jól meghatározható eleme.
Pl.:
•
• az információ felvétele ill. az emlékezet
(vizuális- verbális),
•
az
észlelés (absztrakt-konkrét),
•
az
információ feldolgozási folyamata (aktív-reflektív),
•
a
megértés (analitikus/szekvencionális-globális),
A modalitásra vonatkozók dichotómok, de az
elméletek többsége skaláris.
Az
osztálytermi helyzetek elemzéséből kiinduló elméletek
Jól körülírható tanulási helyzetekben
megnyilvánuló tanulói viselkedésre és preferenciákra vonatkozó elképzelések.
Pl.:
•
aktivitás,
•
önállóság,
•
együttműködés,

David
Kolb stílus-kategóriái
Vizsgált alapdimenziók:
•
aktív-reflektív,
•
konkrét-absztrakt
Következtetett dimenziók:
•
alkalmazkodó-asszimiláló,
•
konvergáló-divergáló.


Tanulási szokások:
•
impulzív
tanulás
•
mechanikus
tanulás
mechanikus tanulás értelmezve tanulás = melyik a
tartósabb?
•
az
elsajátítandó tananyag nem tartalmaz logikai összefüggéseket
•
értelmezhető
és értelmezendő is, de fontos a szöveghűség
•
tanítási
hiba is mechanikus tanulásra kényszeríthet
Tanulási hiba:
•
megértés
és elsajátítás helyett bevésés (pl. meghatározások, szabályok, törvények)
•
szövegtanulás -- szövegből tanulás helyett (pl. tankönyvi
szövegek)
A
mechanikus tanulás szokásának leépítése
(meghatározás)
genus proximum --
differencia specifika
fotel = Csak 1 személy részére szolgáló
háttámlás, karfás, a többinél kényelmesebb ülőbútor.
Az SQ4R tanulási stratégia összetevői
Scan letapogatás, áttekintés
Query kérdezés
Read elolvasás
Reflektív átgondolás
Recite felidézés
Review ismételt
áttekintés

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése