2012. május 28., hétfő

Oktatáselmélet 1


I.

FOGALMAK:
      Köznyelvitől eltérő jelentés. Pl.: készség
      <Skill>
      Pszichológiai szempontból: Az egyedfejlődés során, tanulás révén kialakított, jól begyakorolt, részben vagy egészében automatikussá vált műveletsor.
      Pedagógiai szempontból: A tevékenység automatizált eleme, amely a tudat közvetlen ellenőrzése nélkül funkcionál.
      Szemléletében hibás fogalom. Pl.: számonkérés?
A lélektelen, vakfegyelmet követelő iskola fogalma: fenyegető légkör, eleve feltételezett hiba.
Helyette: ellenőrzés
      Hibás jelentéssel elterjedt fogalom. Pl.: teszt
Sztenderdizált feladatsor, mely tartalmazhat zárt és nyitott végű kérdéseket is.

DIDAKTIKA RÖVID TÖRTÉNETE:
didaktikosz = tanító       didaszko = tanítok
       Wolfgang Ratke {Radtke}  (1571-1635) didacticus (iskolamester)
        Comenius (1592-1670)  Didactica Magna          didaktika = pedagógia
       August Herman Niemeyer (1754-1828)  didaktika a pedagógia egyik ága
       Johann Friedrich Herbart (1776-1841)  didaktia = oktatástan, oktatás = tanítás
        Az 1890-es évektől kialakuló reformpedagógiai irányzatok: egyik jellemzője a tanuló és a tanulás vizsgálata, à  didaktika = a tanulás elmélete
       Burrhus Frederic Skinner (1904-1990)  tanítás = tanulásirányítás,
à didaktika= a tanulás és a tanítás kérdései

A DIDAKTIKA NAPJAINKBAN:
Napjaink tendenciái
        tartalmi integrálódás és differenciálódás
        elmélet – gyakorlat viszonya
        konstruktivizmus tanulásfelfogása
        tartalmi szabályozás változása
EMPIRIZMUS:
empirizmus     →        indukció
Comenius: Orbis Sensualium Pictus egyik oldala…

RACIONALIZMUS:
racionalizmus             →    dedukció
minden hal gerinces  → a pisztráng hal → a pisztráng gerinces

Apáczai Csere János: Magyar encyklopaedia
„… Tanulóifjúságunknak legyen legalább egyetlen olyan könyve, amelyből az egész műveltség szövedékes szálait legombolyíthatja, mégpedig anyanyelvén. …„

Tüköroldal  ---  Tanítványomnak …”tanácsolnám, hogy szerezzen magának egy ívnagyságú füzetet, amelyben az üres lapok száma megegyezik a mi enciklopédiánk lapjainak számával.

„Ennek véghezvitele után mindenekelőtt szedje elő azokat a könyveket, amelyeket ennek a munkámnak összeállításához felhasználtam és pótlólag írja ki belőlük mindazt, ami nézete szerint az én könyvemből hiányzik.
Például, ha Platonnál olvasnék a perzsáknak arról a szokásáról, hogy a királyi hatalom várományosának nevelését arra az emberre bízták, akit egész Perzsiában a legbölcsebbnek, legigazságosabbnak legbátrabbnak és leghiggadtabbnak találtak, ezt a részletet a FEJEDELEM vagy a KIRÁLY címszó alá írnám.”
PRAGMATIZMUS:
pragmatizmus                →    a gyakorlat, mint kritérium
Igazolás???  Biztosan igaz?

A visszacsatolás szerint:
kübertnétész {Κυβερνήτης} – hajókormányos      Norbert Wiener
A tanulói önállóság szerint:
direkt                          →                    indirekt          

A TANULÁS FOGALMA:
A tanulás egy rendszerben bekövetkező, hosszabb távon ható, adaptív változás

A TANULÁSI MODELLEK:
Az ismeretátadás pedagógiája: A pedagógus fejéből v. a könyvből kerül át a tudás a tanuló fejébe
A szemléltetés pedagógiája: Tapasztalatokból alakul ki a tudás
A cselekvés pedagógiája: A tanuló tevékenysége vezet el a tudáshoz
A konstruktivista pedagógia: A tanuló maga konstruálja meg a tudást
[[A konnektivizmus pedagógiája]]

Az ismeretátadás pedagógiája
         A 17. szd-ig uralja a tanulásról való gondolkodást.
         A tanulás az ismeret átszármaztatása valamilyen, az ismeretet tartalmazó forrásból (könyv, a tanító tudása).
         A tudás közvetítése a nyelv segítségével történik.
         A tanuló feladata a befogadás és a reprodukálás, a tanító feladata az ismeret átadása, közvetítése.
         A csoporttársadalmakban a törzsi tudás átadásának legfontosabb eszköze.
         A római jog, a görög filozófia, matematika, a vallási kánonok megtanulása.
         Fizikaóra kísérlet nélkül, történelem óra csakis a tanár magyarázataival.
Tanulásértelmezése: figyelem, emlékezet
A tanulás logikája: deduktív
A szemléltetés pedagógiája
           Az ismeret forrása a külső valóság, az ember a tapasztalataiból tanul.
           Az ismeret közvetítője az inger.
           A világot, a folyamatokat, az összefüggéseket a szemléltetés segítségével kell megismertetni a gyerekekkel.
           Comenius pedagógiája.
           Szemléltetés a természettudományi órákon, a tanár a tanári asztalon kísérletez.
           A történelem órán filmet nézünk, a tanár fölolvas néhány forrásszöveget.
           Szertárak létrehozása.
           A szemléltetésre épülő számítógépes oktatóprogramok, szöveg, kép, hang, videó integrálása egy multimédiás eszközben.
Tanulásértelmezése: érzékelés, észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás
A tanulás logikája: induktív

A cselekvés pedagógiája
         A tanulás a cselekvés során feltáruló viszonyok belsővé válásával történik.
         A forrás itt is a külső valóság.
         A közvetítő viszont a cselekvés.
         A tanítónak tevékenységeket kell szerveznie, a tanulónak önállóan kell felfedeznie a világot.
         Tanulói kísérletezés.
         Történelemórán szituációjáték.
         Interaktív, szimulációs oktatóprogramok.
         Reformpedagógiai gyökérrel rendelkező iskolák, alternatív iskolák gyakorlata.
Tanulásértelmezése: érzékelés, észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás, érzelem, akarat, cselekvés
A tanulás logikája: induktív

A konstruktivizmus pedagógiája
Földgömb-kísérlet
A tudás összetevői:
            értelmező szerkezet   -   információ
Ha az információ ellentétes az értelmező szerkezettel:
         nem dolgozzuk fel az információt
         mechanikusan bevéssük az információt
         átalakítjuk az információt
         kissé módosítunk az értelmező szerkezeten
         radikálisan megváltoztatjuk az értelmező szerkezetet
fogalmi váltás
         A tanulás nem átszármaztatás, befogadás, hanem konstrukció.
         A tudás egyéni, másokéval közvetlenül nem összehasonlítható.
         A korábban megkonstruált tudással értelmezzük a kognitív rendszerünket érő hatásokat.
         Mindig van előzetes tudás.
         Nem a tapasztalat a fő meghatározója, és nem is a kiindulópontja a tanulásnak.
         Nem az „igaz” és a „hamis” fogalmai használhatók jól a tudás minőségének leírására, hanem elsősorban az adaptivitás fogalma.
         Az általános, a tudásterületektől és a feladatok kontextusától elszakított képességek értelmezése problematikus.
Képességeink tudásterületfüggők, kontextusfüggők > tagadja a transzfer-hatást.


A konstruktivizmus ismeretelmélete
Objektivista ismeretelmélet
         A megszerzett tudás és a valóság közt megfeleltetés létesíthető.
         A tudás a valóság lenyomata.
         A tudás igaz vagy hamis.
         A világ megismerhető.
Konstruktivista ismeretelmélet
         A tudás a valóság egy modellje, nem létezik objektív megfeleltetés.
         A tudás konstruált, belső folyamat eredménye.
         A tudás adaptivitása.
         A világról különböző modelleket alkotunk.
A gyermeki megismerés is (és minden más megismerés) mindig az egész világot birtokolja.
Pl.: előbb ismerjük a virág fogalmát, s csak később a rózsáét
à  A fogalomrendszerek kiépülése döntően differenciálódás
Tanulásértelmezése: gondolkodás, adaptáció, tartósság
A tanulás logikája: deduktív

Generációk   : Hírnöknemzedék   Munkavégzésében már szerepe lehet az internetnek.
Gyermekkorában találkozott az internettel.  A digitális nemzedék  1. generációja
Nem élt internet nélküli világban.  A digitális nemzedék   2. generációja
WEB 1.0    (tartalom-szolgáltatás)   
         egyirányú információáramlás   
         egy mindenkinek
         információközvetítés   
         internetes kirakat    
         passzív szemlélődés
WEB 2,0   (tevékenység-szolgáltatás)  
         együttműködés  
         közösségek   
         több irányú információáramlás  
         mindenki mindenkinek   
         kapcsolatok, hálózat  
         megosztás  
         felhasználói aktivitás  
         azonnali reagálás   

„Hagyományos” tanulás
         Együttlét
         Linearitás
         Lassú hozzáférési utak, körülményesség
Hálózati tanulás
         Virtualitás
         Egyidejűség
         Gyorsan el lehet jutni hozzá
         elmozdul a megbízhatóság felé

Konnektivizmus
Jellemzői:
         A tanulás és a tudás a vélemények különbözőségében rejlik
         A tudásgyarapításra való hangolódás lényegesebb, mint a meglévő tudásanyag
         A kapcsolatok ápolása és fenntartása révén tanul
         Korunk alapkészsége, hogy különböző területek, gondolatok, fogalmak között összefüggéseket vegyen észre
         A tanulás célja a naprakész tudás
         A döntéshozás önmagában is tanulásként fogható fel.
A fentiek alapján:
-          Versenyelőny vagy nyitottság az együttműködésre?
-          A tudás megőrzése (szakértői hatalom) vagy megosztása (együttműködésben az ereje) fog győzni ?
-          Szabadság vagy kontroll jellemző-e inkább a tudás ilyenfajta közvetítésekor?
Tanulásértelmezése: elemzés, értékelés, alkotás
A tanulás logikája: induktív vagy deduktív    DE    pragmatikus

         A legtöbb feladat többféle módon is megoldható.
         Feladatmegoldásainkban megnyilvánulnak egyéni sajátosságaink.
         Feladatmegoldásaink kialakíthatók, fejleszthetők.
         Megoldásainkban vannak másokkal közös, és vannak egyéni jellemzők is.
         Megoldásaink között vannak többféle helyzetben érvényesek és vannak csak egyes helyzetekben alkalmazhatók.
         Megoldásainkban különböző mértékben vannak tudatos elemek és automatizmusok.
         Megoldásainknak különböző a hatékonysága
-          általában is,
-          különböző életkorban és különböző helyzetben is.
         Megoldásainkban vannak önmagukban is eredményre vezetők, és vannak más megoldásokat támogatók.
         Megoldásaink között vannak közeli céloknak megfelelők és hosszabb, összetettebb tanulási folyamatban érvényesek.

Tabula rasa tanulási modell:
Pl.: instrumentális (operáns) tanulás
egy inger → egy válasz
tanulás = az ingerreakció kapcsolat megerősítése

Innatista tanulási modell:
Biológiai sajátosságokra épülő elméletek
         A jobb illetve bal agyfélteke dominanciája alapján kialakult különbözőségekre építő elméletek
         Az eltérő napi ritmusra, a hőmérsékletre, a fényviszonyokra, illetve más környezeti hatásra vonatkozó elképzelések

A személyiségtípusokból kiinduló elméletek
Meghatározója a személyiség egésze vagy annak egy kulcsfontosságú eleme:
         mezőfüggő – mezőfüggetlen,
         extrovertált – introvertált,
         sikerorientált – kudarckerülő,
         •  a tanulási motivációra épülő elképzelések (pl. Kozéki-   Entwistle),
Többségükben dichotom elméletek

A megismerési folyamat egy-egy mozzanatát középpontba állító elméletek
A tanulás egyes jól meghatározható eleme. Pl.:
         •  az információ felvétele ill. az emlékezet (vizuális-          verbális),
         az észlelés (absztrakt-konkrét),
         az információ feldolgozási folyamata (aktív-reflektív),
         a megértés (analitikus/szekvencionális-globális),
A modalitásra vonatkozók dichotómok, de az elméletek többsége skaláris.

Az osztálytermi helyzetek elemzéséből kiinduló elméletek
Jól körülírható tanulási helyzetekben megnyilvánuló tanulói viselkedésre és preferenciákra vonatkozó elképzelések. Pl.:
           aktivitás,
           önállóság,
           együttműködés,
David Kolb stílus-kategóriái
Vizsgált alapdimenziók:
         aktív-reflektív,
         konkrét-absztrakt
Következtetett dimenziók:
         alkalmazkodó-asszimiláló,
         konvergáló-divergáló.

Tanulási szokások:
         impulzív tanulás
         mechanikus tanulás
mechanikus tanulás   értelmezve tanulás =              melyik a  tartósabb?
         az elsajátítandó tananyag nem tartalmaz logikai összefüggéseket
         értelmezhető és értelmezendő is, de fontos a szöveghűség
         tanítási hiba is mechanikus tanulásra kényszeríthet
Tanulási hiba:
         megértés és elsajátítás helyett bevésés (pl. meghatározások, szabályok, törvények)
         szövegtanulás --  szövegből tanulás helyett (pl. tankönyvi szövegek)

A mechanikus tanulás szokásának leépítése  (meghatározás)
genus proximum  --  differencia specifika
fotel = Csak 1 személy részére szolgáló háttámlás, karfás, a többinél kényelmesebb ülőbútor.

Az SQ4R tanulási stratégia összetevői
Scan                letapogatás, áttekintés
Query              kérdezés
Read               elolvasás
Reflektív         átgondolás
Recite             felidézés
Review                        ismételt áttekintés

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése